Thursday, August 13, 2015

Cinta.




Cinta Baitulmuslim.






"but they plan, and Allah plans,
and Allah is the best of planners."
[Al-Anfal, 8:30]



---







Tuesday, August 11, 2015

Tujuan Perkahwinan.


Assalamualaikum w.b.t,




Tadi dengar satu video tentang tujuan dan petua perkahwinan oleh Ustaz Kazim Elias. Menarik. Dan saya dah tulis semula apa yang Ustaz Kazim sampaikan dalam video tersebut :)





Tujuan & petua perkahwinan, oleh Ustaz Kazim Elias 


1. Kerana ingin mendapatkan zuriat.
  • Dengan zuriat inilah akan menyambungkan tali silaturahim. Bukan setakat silaturahim di atas dunia, malah dengan adanya anak-anak kecil sehinggalah dia dewasa, sehinggalah kita kembali ke rahmatullah, anak-anak inilah yang akan memberikan doa, yang menyampaikan pahala kita selepas kematian kita. Sebab itu menjadi satu kesalahan bagi orang yang berkahwin jika tidak mahu anak, dia tak mahu anak..kahwin-kahwin tak nak anak..runsing dia kata, letih..dia tak nak bela budak. Inilah yang akan menolong kita, bukan setakat di dalam dunia, anak kita akan tolong kita sampai hari kiamat. Dengan doa yang tidak putus-putus dari anak yang soleh.


2. Untuk mencukupkan akal.
  • Selagi mana kita belum kahwin, macam-macam benda kita fikir. Tetapi apabila kita sudah berkahwin. Ramai orang kata, orang laki-laki ada 9 akal 1 nafsu..perempuan 9 nafsu 1 akal. Itu bukan hadis, ayat Quran pun tidak, hadis pun tidak..entah dari mana datang kita pun tak tahu. Sebenarnya orang laki-laki ada akal, perempuan pun ada akal..dua-dua tak cukup akal. Nak bagi cukup akal ni, kahwin. Bila kahwin, baru cukup. Suami setengah akal, isteri setengah akal..setengah campur setengah jadi satu. Sebab itu orang yang selepas berkahwin, tak sempurna lagi akal..ada benda yang kosong dalam perkahwinan dia.



3. Untuk menyempurnakan hak.
  • Islam menganjurkan kita berkahwin supaya kita menjaga hak. Hak orang perempuan. Hak isteri. Hak anak-anak perempuan. Islam menjaga hak-hak wanita, apabila perkahwinan itu berjalan mengikut jalan agama..InsyaAllah rumahtangga itu akan bahagia dan akan dapat dilaksanakan hak-hak. Tetapi apabila hak itu tidak dapat dilaksanakan, maknanya perkahwinan itu ada benda yang tersasul dalam perkahwinan. Sebenarnya dalam Islam, selepas kita berkahwin lagi rapat sebab perkahwinan itu ialah perkongsian. Bukan setakat berkongsi tempat tidur, berkongsi kain tuala, berkongsi tengok tv, tapi berkongsi segala-galanya. Berkongsi masalah, kegembiraan.. ini yang kita nak daripada perkahwinan. 


4. Untuk menyelesaikan masalah masyarakat.
  • Kerana apabila manusia ataupun rumahtangga kita bergelora, masyarakat bergelora kerana tidak ada perkahwinan..maka masalah sosial akan wujud, pelbagai masalah akan timbul.


5. Untuk mendapat rahmat dan kasih sayang daripada Allah S.W.T.
  • Darjat orang yang berkahwin, yang sudah berkahwin dengan darjat orang bujang yang belum berkahwin semuanya berbeza. Orang yang dah berkahwin, sembahyangnya fadhilatnya lebih besar dari orang bujang. Bila berkahwin semua benda dapat pahala. Senyum pada isteri, dapat pahala. Bila kahwin, tahulah pe nak buat. Perkahwinan ini rahmat, bila kita pegang tangan isteri kita..bila kita pegang tangan suami kita. Pegang je, gugur dosa dari celah-celah jari kita. Berapa banyak dosa kita tuan-tuan? Balik nanti, pegang la tangan..gugur dosa. Satu suap nasi yang isteri kita makan, yang anak kita makan, satu makanan yang mereka suap hasil dari pekerjaan suami dia..satu suap itu merupakan satu pahala untuk suami. Sebab itu kita jangan marah kalau isteri kita kuat makan..biar dia. Bapa-bapa yang bangun tengah malam, menyelimutkan anak dia, memasang kelambu, bangun malam tengok anak dia bangun ke tidak, bangun malam seorang bapa untuk jaga anak dia, pahala dia bangun macam pahala bangun Fisabilillah. Perang Fisabilillah. Besarnya pahala. Sebab itu tujuan kita berkahwin ini, untuk mendapat rahmat.



Petua pekahwinan :)

1. Banyakkan berkomunikasi.
  • Banyak perkahwinan yang berlaku dengan penceraian. Sebab kita sudah hilang rahmat, hilang kasih sayang. Kita jarang bercakap, waktu bercinta kita selalu bercakap. Cubalah lepas berkahwin, kite ber-SMS dengan isteri kita, kita bercakap dengan isteri kita, kita bercakap dengan suami kita, banyakkan bercakap dengan mereka, akan datang rahmat. Bukan setakat masa majlis perkahwinan boleh menyanyi, selepas berkahwin kita boleh menyanyi untuk isteri kita. Banyakkan berkomunikasi. 


2. Banyakkan berjemaah.
  • Makan berjemaah, mandi berjemaah, solat berjemaah..kena buat. Berjalan bersama-sama, tidur bersama-sama, menonton bersama-sama, mandi pun bersama-sama. Rasulullah S.A.W pun mandi bersama-sama dengan isteri Rasulullah. Saling gosok-menggosok. Ini tidak, tampar-menampar..camna ceritanya. Rasulullah S.A.W boleh berlumba lari dengan isteri nabi, dari ke rumah pergi ke masjid berlumba lari. Mula-mula masa Aisyah masih kurus , Aisyah menang. Bila Aisyah dah gemuk sikit, Nabi menang. Dan kadang-kadang Nabi saja bagi Aisyah menang sebab nak bagi Aisyah seronok. Maknanya dalam tahap kemesraan begitu sekali, tapi kadang-kadang kemesraan rumahtangga mudah hilang. Rasulullah S.A.W dipanggil oleh isterinya dengan panggilan "Ya Rasulullah", maknanya boleh panggil suami dengan gelaran. Kalau suami dia cikgu, boleh panggil "Cikgu, makan.." Kalau suami dia tok imam? "Abang mam, mamam.." :) Dengan panggilan itu lah, mesranya sesuatu perhubungan.


3. Tolong jangan menyusahkan antara satu pasangan dengan pasangan yang lain.
  • Nabi Muhammad bila dia nak keluar jalan malam berpesan "Kamu jangan tunggu aku, aku lewat balik" malah kadang-kadang Rasulullah S.A.W bawa kunci. Satu hari Nabi Muhammad tak bawa kunci, bila lewat balik.. Siti Aisyah tertidur.. Nabi Muhammad tak ketuk pintu, Nabi Muhammad ambil serban tidur dihadapan pintunya. Nabi tak masuk rumah sebab tak nak kejutkan Aisyah yang sedang tidur. Kita kadang-kadang menimbulkan sesuatu benda yang menyusahkan, yang menyusahkan pasangan kita, cuba cari jalan yang paling baik dan menyenangkan 



4. Nabi pesan pada kita "La Taghdab..La Taghdab..La taghdab.."
  • Yang bermaksud, "Jangan marah.. Jangan marah.. Jangan marah.." 3 kali nabi sebut, Jangan marah. Kita kalau cepat marah, tangan cepat naik. Orang laki-laki bila tangan naik, penumbuk akan naik, bila penumbuk naik, lidah akan bercakap "aku cerai kamu..". Bila cerai sahaja disebut, bergegar tiang 'Arasy. Kita tidak mahu perkahwinan kita macam ni, kita nak kekalkan perkahwinan ini sampai mati. Nak kekal sampai ke akhir hayat ini, kena banyak bersabar. Kerana rintangan cukup berat. Bila sebut pada suami, rintangan sangat berat. Bila sebut isteri, cabaran sangat kuat. La Taghdab. Kena banyak bersabar, kena banyak relax. Sebab tu Nabi pesan, kalau suami nak marah..keluar daripada rumah..jangan duduk depan isteri. Isteri kalau nak marah.. pergi masuk dalam bilik. Suami kalau marah di rumah.. jangan dilawan.. isteri pergi ke dapur, ambil pisau paling besar sekali pi potong ikan. InsyaAllah dia senyap. 


Selepas ini banyakkan rindu-rinduan, banyakkan rindu.. duduk saje-saje, terkenangkan saat kita bahagia.

 Ustaz Kazim menyanyi :)
"Saat yang bahagia, datang sekejap saja.. Namun dalam hatiku, kasih tidak berubah.."
"Dengarlah ku sayang, laguku untukmu..lagu pernuh erti, harap kau mengerti..ku rasa gembira menyanyi denganmu..aku terpikat dengan gayamu mempersonakan.."


Pikat suami kita. Pikat isteri kita. Jangan menjadikan faktor usia, perkahwinan kita menjadi lemah. Jangan menjadikan usia kita, perkahwinan kita jadi tak seronok. Sepatutnya semakin kita berusia, semakin lama perkahwinan kita..kita lebih memahami perasaan pasangan kita masing-masing.





P/s : Kepada sahabat-sahabat saya, selamat menjalani kehidupan berumahtangga. Moga bahagia hingga ke syurga.




:)



Wednesday, August 05, 2015

Belajar.


Kebelakangan ni,
rindu zaman belajar.

Bangun pagi tunggu giliran untuk mandi,
pergi kuliah sama-sama dengan classmate,
duduk sambil tulis nota, tak lama lepas tu mengantuk,
kawan-kawan duduk sebelah pun join mengantuk sekali.

Balik kuliah pergi cafeteria, macam-macam lauk.
makin belajar, perut makin lapar pula malam-malam. nafsu.

Malam-malam pula, cuci baju sama-sama dengan roomate,
sembang-sembang sampai mak cik guard tegur jangan bising,
sebab kami cuci baju sambil ketawa kuat-kuat. Masa tu, dunia kami punya.

Buat nota berwarna-warni, bila exam automatik ingat. Kononnya. Hee.
Hujung minggu joging dengan kawan-kawan. Selalunya, di Bukit Tension.
Bukit Tension? Yep, nama bukit tu Bukit Tension.
Pernah sekali jerit kuat-kuat sebab nak release tension :P

Tak jauh dari kolej ada satu kampung ni penuh dengan bunga-bunga,
Pernah beli kaktus comel, letak tepi tingkap, tapi..
balik kuliah, kaktus tu jatuh ke tingkat bawah. Sedih, tahu.

Sayangnya masa belajar ni, belum ada kamera, 
jauh sekali handphone canggih-canggih.
Tak dapat nak ambil gambar semua kenangan.

Hujung sem pula masing-masing fikir nak beli baju design macam mana,
sebabnya hujung sem, tak mungkin tak ada majlis makan malam.
Teringat lagi sem pertama pakai kebaya dan kasut tinggi. Berapa inci entah.
Jalan 0.01km/jam. Insaf dan sedar. Kasut tinggi bukan sahabat sejati.

Masa konvokesyen, jumpa semula dengan classmate.
Masa sangat singkat, tak dapat nak bergambar dengan rakan-rakan yang lain.
InsyaAllah satu hari nanti, mungkin kita semua akan berjumpa lagi.


Sambung belajar?
Satu hari nanti,
mungkin (:


Ops, minta izin dengan en.suami dulu. Hee. :p